New Beauty
 
    Home 
    Algemene info 
    Behandelingen 
    Klinieken 
    Artsen/specialisten 
    Salons 
    Nieuws 
    Videos 
    Tips & Tools 
    Boeken 
    Agenda 
    Links 
    FAQ 
 
Zoeken
 
Aanmelden
 





Bent u nog niet geregistreerd? U kunt zich inschrijven.
Als een geregistreerde gebruiker heeft u diverse voordelen en kunt u opmerkingen plaatsen onder eigen naam.
 
Online
We hebben 37 gasten en 0 leden online.

U bent een anonieme bezoeker. U kunt zich gratis registreren door hier te klikken
 
     
  New Beauty :: Ondersteuning en bemiddeling

Ondersteuning en bemiddeling
Bron: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Als je hulp wilt hebben bij het aangaan van een gesprek met de hulpverlener over een klacht, kan je terecht bij een Informatie- en Klachtenbureau, de patiëntenvertrouwenspersoon of de klachtenbemiddelaar van de instelling.

Klachtenbemiddelaar

Veel instellingen in de gezondheidszorg hebben iemand aangewezen om te bemiddelen bij klachten of onvrede. Deze bemiddelaar kan zowel met jou als de hulpverlener gaan praten. Zijn bemiddeling is gericht op het vertrouwen tussen beiden.

Klachtencommissie

Volgens de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector is iedere hulpverlener en instelling verplicht een klachtencommissie te hebben. De klachtenregeling moet op een duidelijke manier bekend worden gemaakt. Vaak is er een aparte folder over gemaakt, waarin je kan lezen hoe je een klacht kan indienen en hoe deze wordt behandeld. De behandeling van je klachten door een klachtencommissie is gratis. Veel instellingen zullen eerst proberen je klacht door bemiddeling op te lossen. Je kan de commissie echter laten weten, dat je je klacht meteen wilt laten behandelen.

Informatie en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG)

Een IKG verzorgt, behalve informatie over patiëntenrechten en advies over klachtmogelijkheden, ook ondersteuning bij het indienen van een klacht en eventueel bemiddeling. Zo kan een medewerker van het IKG je bijvoorbeeld helpen bij het schrijven van een brief of meegaan naar een gesprek met de behandelaar tegen wie een klacht is ingediend. Een IKG is een onderdeel van een Regionaal Patiënten Consumenten Platform (RPCP). Een RPCP behartigt de belangen van patiënten/consumenten in de gezondheidszorg. Het IKG is onafhankelijk van hulpverleners en instellingen in de gezondheidszorg. Voor adressen van één van de 27 regionale IKG's kunt u contact opnemen met: Regionale Patiënten/Consumenten Platforms (RPCP) of het Landelijk Informatiepunt voor Patiënten (LIP).

Medisch Tuchtcollege

Het Medisch Tuchtcollege behandelt klachten over de manier waarop artsen, tandartsen, verloskundigen en apothekers hun beroep uitoefenen. Je kan niet met elke klacht over medisch handelen terecht bij het Medisch Tuchtcollege. Er moet sprake zijn van een onzorgvuldige behandeling of bejegening. Verder moet de klacht aan een aantal voorwaarden voldoen. Het Medisch Tuchtcollege behandelt klachten over de beroepsuitoefening van artsen, tandartsen en verloskundigen. Ook met klachten over de verstrekking van medicijnen en advies door een apotheker, kan je terecht bij het Medisch Tuchtcollege. In de brochure Medisch Tuchtrecht kan je lezen wanneer je een klacht kunt indienen, hoe je dat moet doen en wat je daarmee kunt bereiken.


Print dit Printer vriendelijke pagina | Verstuur dit Stuur dit bericht door | Hits: 3166 |
 
     
     
  Informatie over plastische chirurgie en cosmetische behandelingen, klinieken- en specialistengids, nieuws, schoonheidssalons, video's en veel meer!
© 2004-2021 New Beauty :: Evensis Media BV, alle rechten voorbehouden
 
     
border