Nieuws
|
|
Cosmeticamerk Vichy misleidt de consument
Bron:
Redactie New Beauty (14-05-2008)
|
De stichting Onbeperkt Houdbaar (in oprichting) heeft deze week, nog voor haar officiele oprichting, haar eerste succes behaald. De Reclame Code Commissie heeft een klacht toegewezen die twee leden van de stichting indienden over een advertentie van cosmeticabedrijf Vichy. De Commissie vindt een aantal stellingen in de cosmetica-advertentie misleidend.
De stichting Onbeperkt Houdbaar, die op 23 mei officieel wordt opgericht, diende een klacht in tegen een tijdschriftadvertentie voor het product Vichy Liftactiv Pro C . In die reclame belooft Vichy dat deze anti-rimpelcreme rimpels in een maand tijd met 23 % vermindert en dat het product zelfs de diepste rimpels binnen een maand opvult.
Volgens de Reclame Code Commissie kan Vichy die claim niet hard genoeg maken. De belofte is volgens de Commissie 'te absoluut' en daardoor misleidend volgens de normen die in de Nederlandse Reclame Code zijn vastgelegd. 'Daarbij is verder nog van belang dat het effect slechts bij een specifieke groep is gemeten', oordeelt de Commissie, 'te weten Chinese vrouwen ... Ook is alleen het effect gemeten dat het product op kraaienpootjes heeft.'
De stichting Onbeperkt Houdbaar ontstond vorig jaar na het debat dat losbarste rondom Beperkt Houdbaar. In het vervolg Na Beperkt Houdbaar is de eerste bijeenkomst van de leden van de stichting gefilmd. De stichting streeft een realistischer schoonheidsideaal na, onder meer door fabrikanten aan te spreken op misleidende of onvolledige informatie in reclames en door consumenten eerlijke productinformatie te geven.
Vanwege internationaal auteursrecht kan New Beauty niet altijd het hele artikel tonen. In die gevallen bieden wij je een link naar de originele bron van het artikel aan. Zo kun je toch alle informatie lezen en er je voordeel mee doen. Hoewel we ons best doen te zorgen dat iedere doorlink uitkomt bij het artikel kan het voorkomen dat de andere website het artikel heeft verwijderd of de link heeft veranderd. Mocht je dit overkomen, dan excuseren wij ons voor de overlast en vragen wij je dit per email aan ons kenbaar te maken.