New Beauty
 
    Home 
    Algemene info 
    Behandelingen 
    Klinieken 
    Artsen/specialisten 
    Salons 
    Nieuws 
    Videos 
    Tips & Tools 
    Boeken 
    Agenda 
    Links 
    FAQ 
 
Zoeken
 
Aanmelden
 





Bent u nog niet geregistreerd? U kunt zich inschrijven.
Als een geregistreerde gebruiker heeft u diverse voordelen en kunt u opmerkingen plaatsen onder eigen naam.
 
Online
We hebben 27 gasten en 0 leden online.

U bent een anonieme bezoeker. U kunt zich gratis registreren door hier te klikken
 
     
  New Beauty :: Alle potjes de wereld uit
pijl rechts Nieuws pijl rechts

graphic newbeauty

Alle potjes de wereld uit

Bron: Apeldoornse Courant (25-03-2006)

Een golf van ongeloof rolt door de zaal. Het kan niet waar zijn! Oogcremes, aldus Paula Begoun op opgewekte toon, bevatten niets meer dan normale gezichtscremes. Dus al die peperdure mini-potjes, nergens voor nodig.

Een vrouw probeert het nog. Dat het onder de ogen toch zo'n gevoelig stukje huid is, dat voorzichtig benaderd moet worden met superzachte cremes. Maar Begoun is onverbiddelijk: die huid is gewoon gezichtshuid, en toegegeven, zo in die oogkas is het wat slap allemaal, maar oogcreme voegt echt niets toe. Zoals Begoun van heel veel cosmetica zegt dat het niets toevoegt, en soms zelfs schade toebrengt.

Plaats van handeling is een bovenzaaltje van een restaurant in Amsterdam-zuid-oost. Zo'n honderd vrouwen uit heel het land zijn er naar toe getrokken om de workshop van Paula Begoun bij te wonen. De Amerikaanse geldt als de luis in de pels van de cosmeticafabrikanten. Ze heeft er haar vak van gemaakt de ingredienten op hun werkzaamheid te testen. Minstens een keer per jaar nemen Begoun en haar testgroep een duik in het zwembad om te controleren of die mascara wel echt waterproof is. Dat resulteerde in lijvige boekwerken als 'Don't go to the cosmetics counter without me' (1362 pagina's) en 'The beauty bible' (510 pagina's), waarin elk in Amerika verkrijgbaar product wordt geprezen danwel verguisd, ongeacht de reputatie van de producent.

Alles geoorloofd

Het beeld dat Begoun neerzet is dat van een industrie waarin tientallen miljarden euro's omgaan en waarin geld verdienen bovenaan staat, ver voor het welzijn van de kopers. Iedereen die denkt dat cremeverkopers het beste met hun doelgroep voor hebben is naief en betaalt steevast te veel, is haar overtuiging. Verkocht moet er worden. En daarbij is zo ongeveer alles geoorloofd, inclusief claims die onmogelijk hard te maken zijn. De klant wil het immers graag geloven. 'We blijven achter het nieuwste product aanlopen, ongeacht de ervaringen uit het verleden, in de hoop dat dit product wel werkt', zegt ze misnoegd.

De industrie maakt bij zijn verleidingstechnieken gebruik van de meest ingewikkelde termen, volgens Begoun vooral bedoeld om verwarring te zaaien. 'Geen normaal mens die de ingredientenlijst op die producten kan volgen. Cosmetica is raketwetenschap, je moet er voor doorgeleerd hebben om er iets van te begrijpen.'

Claims als 'maakt de huid jonger' of 'anti-rimpel' zijn echt onzin, betoogt Begoun. 'De zon, de zwaartekracht, menopauze, afnemende celvernieuwing, verminderde huidelasticiteit: er is geen product dat in een keer al die problemen te lijf gaat. Je huid wordt nooit jonger. Rimpels krijg je toch. Wat weer niet wil zeggen dat er geen producten zijn die goed zijn voor de huid. Anti-oxidanten lijken wel iets te doen tegen de schadelijke invloed van zon en zuurstof. Alleen is de vraag of een creme voldoende bevat om die urenlange blootstelling daaraan tegen te gaan.' Wat Begoun betreft kan de huid daarom net zo goed worden ingesmeerd met olijfolie, die ook anti-oxidanten bevat, als met Olaz Regenerist, dat veel minder biedt voor veel meer geld. Het hoeft lang niet altijd duur te zijn wat je op je huid smeert, zegt ze. 'De duurste producten verkopen het best. Mensen denken toch dat die beter zijn. Maar Creme de la Mer kost in Amerika 2100 dollar en bevat eucalyptus, wat vaak huid-irritatie veroorzaakt. Dat is geen goede creme. Vaak zijn heel goedkope producten net zo goed als wat duurdere en soms zelfs beter.' Maar duur of goedkoop, geen creme die overleeft in de potjes bij de badkamerspiegel. En al helemaal niet als ze van transparant glas zijn. 'De meeste producten houden niet van lucht en licht. Elke keer als je dat potje opent wordt de werkzaamheid minder. Ga op zoek naar luchtdichte verpakkingen, die werken beter. En gooi die potjes weg.'

Wie zijn huid echt een plezier wil doen, aldus Begoun, blijft de rest van zijn leven uit de zon. Niets is zo schadelijk als die UV-stralen. Dus welke dagcreme ook gebruikt wordt, een zonbeschermingsfactor van minstens 15 moet hij wel hebben. Al kan ook daarvan de helft in de prullenbak, omdat ze onvoldoende beschermen tegen UVA-stralen. Als er geen avobenzone, titaniumdioxide of zinkoxide op de ingredientenlijst staat deugt het niet, meent ze.

Eigen lijn

Begoun zelf oogt met haar 52 jaar redelijk huidverzorgd. Rimpels heeft ze niet, alleen op haar wangen zijn nog steeds de littekens te zien van een jeugd vol acne. Het was de drijfveer voor haar nu al dertig jaar durende gevecht tegen valse claims en misleiding, vertelt ze na afloop van de workshop. Want het ene na het andere product werd haar in handen gedrukt als de panacee voor al haar puisten. En niets hielp. 'Ik was zo kwaad', briest ze nog steeds oprecht verontwaardigd bij de herinnering. 'Ik kreeg zelfs vloeibare nitoglycerine voorgeschreven. Het maakte het alleen maar erger.'

De reden voor haar bezoek aan Nederland is de introductie hier van haar eigen cosmeticalijn Paula's Choice, overigens alleen via internet te bestellen. Ze heeft er alles in samengevat wat ze gedurende haar tijd als 'cosmetics-cop' geleerd heeft. Maakt dat haar kritiek op andere producten niet een beetje verdacht? 'Dat zal wel gezegd worden ja. Maar ik bespreek tienduizend producten, waarvan sommige heel goed en sommige heel slecht. Het gaat me niet om merken of reputaties, maar om de vraag of het werkt. Dat antwoord staat los van mijn eigen lijn.'' Dat ze er zelf zo goed geconserveerd uitziet is niet alleen te danken aan cosmetica. Ze maakt er geen geheim van dat haar voorhoofd botox-injecties heeft gehad, ze rond haar neus en mond is opgevuld met 'injectables', dat haar huid is behandeld met laser en haar borsten zijn gevuld met implantaten. 'Ik geloof in alles dat werkt om er goed uit te zien. Thank God for botox! Zolang dokters eerlijke voorlichting geven en ook wijzen op de risico's is er niets aan de hand. Vaak wordt daar nogal makkelijk aan voorbij gegaan. Net als bij cosmetica is er de neiging zaken mooier voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn. Daar blijf ik tegen vechten.'

Voor meer informatie: www.paulaschoice-eu.com, www.paulabegoun.com

door: Koos van Wees



Vanwege internationaal auteursrecht kan New Beauty niet altijd het hele artikel tonen. In die gevallen bieden wij je een link naar de originele bron van het artikel aan. Zo kun je toch alle informatie lezen en er je voordeel mee doen. Hoewel we ons best doen te zorgen dat iedere doorlink uitkomt bij het artikel kan het voorkomen dat de andere website het artikel heeft verwijderd of de link heeft veranderd. Mocht je dit overkomen, dan excuseren wij ons voor de overlast en vragen wij je dit per email aan ons kenbaar te maken.

 
     
     
  Informatie over plastische chirurgie en cosmetische behandelingen, klinieken- en specialistengids, nieuws, schoonheidssalons, video's en veel meer!
© 2004-2021 New Beauty :: Evensis Media BV, alle rechten voorbehouden
 
     
border