New Beauty
 
    Home 
    Algemene info 
    Behandelingen 
    Klinieken 
    Artsen/specialisten 
    Salons 
    Nieuws 
    Videos 
    Tips & Tools 
    Boeken 
    Agenda 
    Links 
    FAQ 
 
Zoeken
 
Aanmelden
 





Bent u nog niet geregistreerd? U kunt zich inschrijven.
Als een geregistreerde gebruiker heeft u diverse voordelen en kunt u opmerkingen plaatsen onder eigen naam.
 
Online
We hebben 50 gasten en 0 leden online.

U bent een anonieme bezoeker. U kunt zich gratis registreren door hier te klikken
 
     
  New Beauty :: Beautytrends en opvallende ontwikkelingen voor 2009
pijl rechts Nieuws pijl rechts

graphic newbeauty

Beautytrends en opvallende ontwikkelingen voor 2009


De wereld van uiterlijke verzorging en wellness is een dynamische wereld! Innovaties volgen elkaar in razend tempo op. Wat vandaag hot is, is dat volgende maand mogelijkerwijs ‘not’! De huidige economische situatie waarin woorden als ‘kredietcrisis’ en een mogelijke recessie ons om de oren vliegen, heeft zonder meer invloed op ons koopgedrag en de manier waarop we ons voelen. Maar, hoe zit het met de trends voor 2009 als het gaat om beauty? Bijgaand 10 opvallende ontwikkelingen…

TREND 1: Extra privileges en zalving voor de ziel

Er is onderzoek gedaan, dat de lipstickverkoop tijdens periodes van recessie juist sterk stijgt. Een verzorgde mond geeft een gevoel van luxe en vrijwel iedereen kan wel een lipstick blijven betalen. Tijdens een eerdere recessie bleef de markt voor luxe verzorgingsproducten ook groeien en vonden zelfs zeer luxe crèmes van de “A-merken” van meer dan 100 euro gewoon gretig aftrek.

De mensheid (of in elk geval het merendeel daarvan) wil zichzelf te allen tijde blijven verzorgen, waarbij een gevoel van luxe en comfort een alom begeerd verlangen is.

In deze tijden van dreigende recessie willen we juist extra aandacht en verlangen we van onze dienstverleners een verhoogde mate van empathie, aandacht en extra privileges. Van de producten die we kopen, verlangen we naast veel effectiviteit vooral een grote dosis troost en een flinke lik zalving voor de ziel!

‘Perkonomics’ is hét Amerikaanse toverwoord voor slimme ondernemers voor nu én in 2009! Het woord staat simpel uitgelegd voor het (marketingmatige) mechanisme dat ervoor zorgt, dat wij consumenten door het verkrijgen van uiteenlopende extraatjes (‘perks’), speciale privileges, een verhoogde mate van gemak én individuele voordelen, het gevoel krijgen speciaal te zijn en dat we een bepaalde status genieten.

Om deze verkregen status te onderstrepen en te kunnen blijven behouden, is het kopen van producten of het gebruik maken van diensten tegen betaling een logisch gevolg.

In Amerika is de trend van ‘Perkonomics’ voor ondernemers al dé nieuwe weg om in te slaan in deze woelige tijden, om ervoor te zorgen dat consumenten ondanks de crisis blijven consumeren.

TREND 2 : Groen, nog groener, allergroenst…

‘Eco’ op zichzelf is geen trend, maar een manier van leven die al jaren bestaat. De extreme uitvergroting van de bewustwording rondom biologische (‘gifvrije’) producten die vaak veel beter zijn voor de huid en een (milieu)verantwoordelijke wijze van telen, produceren, verhandelen én distribueren maakt dat ‘eco’ nu als de nieuwe ‘global trend’ wordt neergezet. Dit zet in 2009 zeer zeker verder door.

Steeds meer merken ontwikkelen hun cosmeticaproducten daarom op basis van 100% biologische grondstoffen en daadwerkelijk natuurlijke ingrediënten. Het zijn producten die ook nog eens op een verantwoorde wijze (met respect voor de mensen die ze maken én het milieu) zijn geproduceerd.

De producten die op je huid smeert, moet je bij wijze van spreken bijna kunnen eten. Ook kwalitatieve duurzaamheid staat hoog op het prioriteitenlijstje van menig grote cosmeticaproducent in 2009!

Daarbij komt dat de tijd echt voorbij is, dat je als fabrikant c.q. merk zomaar kunt en vooral mág claimen dat je merk ‘natuurlijk’ is. Het afbeelden van alleen een korenaartje of plaatje van botanische ingrediënten op een verpakking is al lang niet meer voldoende. De moderne consument kijkt steeds kritischer naar de INCI’ s (dit is de lijst van ingrediënten die een cosmetisch product bevat) en wil daarin aantoonbaar zien dat een formule daadwerkelijk natuurlijk is!

Tot slot gaan diverse merken over op volledig ‘groen’. Dit wordt bewerkstelligd door petrochemische stoffen zoals bijvoorbeeld parabenen, ftalaten, sulfaten en siliconen weg te laten in hun formuleringen. Dit, om op die manier dé nieuwe, veilige en ‘eco-chic’- standaard te worden in cosmetische verzorging voor de toekomst van de milieu- en gezondheidsbewuste consument

TREND 3 : Praktische producten met een onomstotelijk bewezen, hoge mate van effectiviteit

Als moderne consument zijn we inmiddels überkritisch en dat is niet zo vreemd. Lange tijd beloofden cosmetische fabrikanten ons, gedreven door hun marketeers in de sterke hang naar een hoge omloopsnelheid van producten, immers cosmetische wonderen!

Crèmes waarmee we na 1 maand gebruik 10 jaar jonger ogen, gels waarmee onze Bourgondische slempreserves als sneeuw voor de zon wegsmelten op de BBB- zone (Buik, Billen en Bovenbenen) en gels die onze borsten zonder interventie van de plastisch chirurg maar liefst enkele cupmaten zou doen laten toenemen…

Tja! Wat consumenten in 2009 meer dan ooit tevoren willen, zijn wetenschappelijke bewijzen, testrapporten of andere (klinische) studies die de werkzaamheid van een cosmetisch product onomstotelijk aantonen. High-tech is prima als tegenhanger van de ‘groene’ tendens, graag zelfs, maar we willen dan wel bewijzen zien, dat de geuite beautyclaims op een aantoonbare waarheid berusten!

Voor fabrikanten is dit bovenstaande ook meer dan essentieel! Als de consument immers geen resultaten bemerkt, blijven herhalingsaankopen uit met alle gevolgen van dien voor de omzet. De sterke merken blijven dan uiteindelijk over in de ‘jungle’ der beautyproducten!

TREND 4: Wellness, hét toverwoord van de toekomst (extern of in de oase van de eigen stulp!)

Wellness is een sterke groeimarkt. Juist in tijden van “recessie”willen we onszelf goed voelen en zorgen voor de nodige ontspanning en persoonlijke ‘pampering’.

RELAX is hét toverwoord als het gaat om Lifestyle en wellness. Dat is goed nieuws voor de beauty – en wellnessbranche, want als geen ander weet men daar hoe ze de medemens optimaal kunnen laten ontspannen. Het genereren van “wellness” gebeurt in één van de vele kuuroorden, maar ook steeds vaker thuis. Het aanbod aan luxe, vaak op mondiale rituelen- gebaseerde kuurproducten voor thuisgebruik, neemt steeds verder toe.

TREND 5: Individualisering & maatwerk

Een persoonlijke identiteit wordt in 2009 belangrijker dan een algehele merkbeleving en de daarbij “geachte” manier van doen of juist laten! Het optimaliseren van een ieders unieke en vooral individuele schoonheid met behulp van producten en/of diensten is een nieuw USP (oftewel: Unique Selling Point).

Maatwerk in plaats van een eenheidsworst op beautygebied vormt een vruchtbaar akkerveld, waarop het lucratief oogsten is voor elke slimme marketeer en ondernemer in de beauty & wellnessmarkt!

Het extra benadrukt aanbieden van persoonlijk maatwerk is dus de nieuwe succesvolle massabenadering. Van het bieden van workshops voor het samenstellen van een uniek en persoonlijk parfum, een eigen crème, kleur lipstick of oogschaduw, tot aan een compleet beauty- of wellnessarrangement of kuurvakantie op maat.

TREND 6: De verdere opmars van de ‘Cosmeceuticals’

De ‘cosmeceuticals’ (die we vorig jaar al als opvallende trend voor de toekomst hebben belicht) zetten verder door. Deze veelal laboratoriumachtig uitziende crèmes, serums en concentraten pretenderen hetzelfde te d oen als een cosmetische ingreep, maar dan zónder interventie van het chirurgische mes, de laser of het scalpel!

TREND 7: Senioren, anti-aging & high-tech apparatuur

Met de vergrijzing in ons land, vormen senioren een belangrijke doelgroep voor cosmeticafabrikanten. Mooi en op een vitale wijze oud worden is hét credo van de senior, anno nu. De anti-aging markt (tegenwoordig steeds vaker ‘pro-aging’ genoemd) viert glorieuze hoogtijdagen! Serums en crèmes maar ook steeds meer high-tech apparatuur zorgen ervoor, dat het verouderingsproces van de huid wordt vertraagd ofwel optisch wordt teruggedraaid. Ouder worden we onvermijdelijk allemaal, maar aan onze huid zal de tand destijds steeds minder duidelijk af te lezen zijn!

TREND 8: De holistische benadering bij beauty & wellness behandelingen

De mens is een geheel van lichaam, geest (en ziel) en mentale processen vinden hun weerslag op het fysieke aspect en vice versa. Op zich geen schokkend nieuws, maar de holistische benadering wint weer terrein en verliest stilaan het ‘rechtsdraaiende yoghurt - en zonnebloempitten- imago'. Ook detoxen en ontslakken zijn populairder dan ooit en kunnen dankzij de nieuwste producten eenvoudig thuis worden gedaan. Klysma’s en hoge darmspoelingen (colon hydrotherapie) gaan de taboesfeer stilaan verlaten. Niet alleen Patty Brard doet dit vrijwillig…!

Voeding wordt meer dan ooit functioneel als een geïntegreerd, wellnessverhogend onderdeel van een dagje kuren en relaxen. Voedingssupplementen, theeën en sapjes zorgen ervoor, dat schoonheid letterlijk van binnen uit gaat stralen.

‘Beautyfood’ zet verder door. Door de inname van de juiste nutriënten (voedingsstoffen) kun je er van binnen uit (mede) voor zorgen dat je looks stralend, jeugdig en gaaf voor de dag komen én dat je gezond blijft!

Bronwater zit anno nu in merkloze glazen flessen of karaffen. Op de bodem van deze karaffen liggen ongepolijste edelstenen zoals bergkristal of rozenkwarts voor de juiste balans tussen yin en yang (en Zen enzo...) en het optimaal openen van alle chakra’s…

TREND 9: De (her) ontdekking van exotische of eeuwenoude ingrediënten

Exotische, eeuwenoude (denk mineralen, blackseed oil, goud, zilver, etc….) of andere uitheemse ingrediënten zijn nu en in de toekomst immens populair! Marketeers van nieuwe beauty- en wellnessbehandelingen graven ze op, blazen het stof eraf, herontdekken deze en integreren ze in de meeste nieuwe en moderne spabehandelingen. Dit, om consumenten ook in ons tijdperk van ‘crocs’ (verreweg de lelijkste schoenen ooit!), global warming en massa-individualisme datgene te laten ervaren op het gebied van beauty en wellness, wat men duizenden jaren geleden al lang wist!

TREND 10: Bijzondere nichemerken en producten met een ludieke functie

Bijzondere nichemerken worden ook in 2009 steeds populairder! Dit zijn merken die niet voor de grote massa werden geproduceerd en die veelal uit het buitenland worden geïmporteerd. Je kunt hierbij denken aan luxe parfums, bijzondere crèmes of zeer exclusieve beautymerken met beperkte oplages voor de ‘happy few’. Dit soort merken hebben vaak een bijzondere, achterliggende filosofie of een sterk tot de verbeelding sprekende, exclusieve oorsprong. De functies van cosmetische producten worden daarnaast steeds meer ludiek. Wat te denken van bijvoorbeeld een parfum dat je 8 jaar jonger laat ruiken of milieuvriendelijke nagellak…?

 © Tekst: Mirna van Donselaar (www.cosmetitext.nl)



Vanwege internationaal auteursrecht kan New Beauty niet altijd het hele artikel tonen. In die gevallen bieden wij je een link naar de originele bron van het artikel aan. Zo kun je toch alle informatie lezen en er je voordeel mee doen. Hoewel we ons best doen te zorgen dat iedere doorlink uitkomt bij het artikel kan het voorkomen dat de andere website het artikel heeft verwijderd of de link heeft veranderd. Mocht je dit overkomen, dan excuseren wij ons voor de overlast en vragen wij je dit per email aan ons kenbaar te maken.

 
     
     
  Informatie over plastische chirurgie en cosmetische behandelingen, klinieken- en specialistengids, nieuws, schoonheidssalons, video's en veel meer!
© 2004-2021 New Beauty :: Evensis Media BV, alle rechten voorbehouden
 
     
border