New Beauty :: Nieuwe beautytrends voor 2008…

Afdruk van New Beauty © copyright 2024 :: www.newbeauty.nl :: www.newbeauty.be

ARTIKEL

Nieuwe beautytrends voor 2008…
Bron: Cosmetitext

Publicatiedatum : 16-12-2007
Trefwoord : anti-aging

Op de internationale beautybeurzen is het altijd fijn snuffelen aan nieuwe trends voor de komende periode. Op de Beyond Beauty beurs die van 1 tot en met 4 oktober plaatsvond in Parijs, waren er een aantal opvallende nieuwe trends…

TREND 1: “Groene” en verantwoorde cosmetica

We zijn ons er steeds meer van bewust dat cosmetica, naast praktische functies als mooimaker, opfrisser of camouflagemiddel tegen menselijke geurtjes, ook schaduwzijden heeft. Om de producten lang houdbaar te maken of plezierig te laten ruiken, zijn er immers vaak tal van synthetische ingrediënten aan toegevoegd, waaraan wij als fervent gebruikers worden blootgesteld.

De meeste cosmetica bevat, naast heel veel water, aardolieproducten die zijn aangevuld met de nodige conserveringsmiddelen, kleur– en geurstoffen en andere synthetische hulpmiddelen. Amerikaanse onderzoekers hebben uitgerekend, dat wij door het gebruik van cosmeticaproducten als haarlak, shampoo, gezichtscrèmes, lipsticks foundations en bodylotions, per jaar gemiddeld worden blootgesteld aan maar liefst 2,5 kilo chemicaliën!

Met dit bewustzijn ontwikkelen steeds meer merken hun cosmeticaproducten op basis van 100% biologische grondstoffen en daadwerkelijk natuurlijke ingrediënten. Het zijn producten die ook nog eens op een verantwoorde wijze (met respect voor de mensen die ze maken én het milieu) zijn geproduceerd. De producten die op je huid smeert, moet je bij wijze van spreken bijna kunnen eten.

Omdat de term ‘natuurlijk’ regelmatig ten onrechte werd gebruikt op cosmeticaverpakkingen en bijsluiters, zijn in 2001 de strenge BDIH- richtlijnen opgesteld. Deze uit Duitsland afkomstige norm is bedoeld om het begrip natuurcosmetica meer helder te maken en om aan de vraag van de consument naar veilige, milieuvriendelijke en daadwerkelijk natuurlijke cosmetica te voldoen. Om deze certificering te verkrijgen, zijn er door cosmeticaproducenten aan heel wat eisen te voldoen ten aanzien van onder andere de wijze van produceren én de samenstelling van cosmeticaproducten.

Merken die deze eisen volledig naleven zijn te herkennen aan het BDIH- keurmerk. Dit keurmerk stelt ons als consumenten in staat om een goed onderscheid te kunnen maken tussen de huidverzorgingsproducten die suggereren natuurlijk te zijn en gecontroleerde natuurcosmetica die onomstotelijk bewezen 100% natuurlijk is!

TREND 2: ‘Cosmeceuticals’

De meest geavanceerde hightech crèmes krijgen steeds meer puur natuurlijke, zelfs biologische ingrediënten, of evenaren als zogeheten ‘cosmeceuticals’ het werk van de plastisch chirurg!

Deze veelal laboratoriumachtig uitziende crèmes, serums en concentraten pretenderen hetzelfde te doen als een cosmetische ingreep, maar dan zónder interventie van het chirurgische mes, de laser of het scalpel!

TREND 3: ‘Beautyfood’ of ‘Nutricosmetics’

Voedingssupplementen, theeën en sapjes zorgen ervoor, dat schoonheid letterlijk van binnen uit gaat stralen. ‘Beauty from inside’ komt er eigenlijk globaal gezegd op neer, dat je huid een goede weerspiegeling is, van hetgeen je consumeert.

Door de inname van de juiste nutriënten (voedingsstoffen) kun je er dus van binnen uit (mede) voor zorgen dat je looks stralend, jeugdig en gaaf voor de dag komen!

Dat kan door middel van kant en klare voedingssupplementen, maar je kunt er natuurlijk ook zelf voor zorgen dat je gezond en vooral zo gevarieerd mogelijk eet. Vooral de afwisseling van veel kleurrijke groenten en fruit is een weldaad voor je huid van binnen uit!

TREND 4: Bijzondere nichemerken

Bijzondere nichemerken worden steeds populairder! Dit zijn merken die niet voor de grote massa werden geproduceerd en die veelal uit het buitenland worden geïmporteerd.

Je kunt hierbij denken aan luxe parfums, bijzondere crèmes of zeer exclusieve beautymerken met beperkte oplages voor de ‘happy few’.

TREND 5: Cosmetica voor etnische doelgroepen (o.a. halal cosmetica)

Onze samenleving is steeds meer een fraaie kleurrijke mix van verschillende nationaliteiten. Met name de donkere huid vraagt om specifieke verzorgingsproducten en dito make-up. Maar ook doelgroepen zoals moslims hebben specifieke wensen als het om de verzorging van hun huid gaat.

Bij etnische cosmetica kun je bijvoorbeeld denken aan producten die ‘halal’ (m.a.w. op een ‘reine’ manier) zijn geproduceerd. Zo bevat ‘halal-cosmetica’ geen dierlijke ingrediënten, genetische gemanipuleerde werkstoffen of alcohol.

Dit soort cosmetica wordt reeds veelvuldig verkocht in het Midden-Oosten, maar zal ook in Europa een steeds prominentere rol gaan krijgen.

TREND 6: Custom-made cosmetica en parfums

Cosmetica op maat wordt een nieuwe trend! Hierbij kun je crèmes en zelfs parfums geheel op jouw huid of persoonlijke smaak laten ontwikkelen. Voor de crèmes wordt er vooraf een analyse gemaakt van je huid, je leefomstandigheden en andere belangrijke parameters.

Zo heeft iemand die in de stad woont behoefte aan een totaal ander product dan iemand die op het platteland woont. Ook kun je denken aan producten die worden ontwikkeld voor verschillende momenten van de dag zoals ochtend, avond, tijdens een feestje, sport of een cocooning weekend-crème!

Voor de maatparfums geef je vooraf aan welke basis ingrediënten je lekker vindt en welke vooral niet. Ook geef je aan wat de geur voor jou dient te bewerkstelligen. Moet deze ontspannend, sensueel, mysterieus of misschien zelfs vitaliserend werken? Alles kan en resulteert in jouw eigen custom-made geurwater!

Tekst: Cosmetitext, Mirna van Donselaar