New Beauty :: Cosmetic food: Schoonheid van binnenuit

Afdruk van New Beauty © copyright 2024 :: www.newbeauty.nl :: www.newbeauty.be

ARTIKEL

Cosmetic food: Schoonheid van binnenuit
Bron: Schoonheidsspecialist

Publicatiedatum : 19-11-2007
Trefwoord : cosmetic food - uiterlijk

Perzikyoghurt voor een mooie huid, snoepjes met blauwe bessen voor stralende ogen. Toekomstmuziek? In diverse media dook onlangs het begrip 'cosmetische voeding' op. Voeding die speciaal is ontwikkeld om er goed uit te zien. In Japan is beautyfood de normaalste zaak van de wereld. Kenners van de foodmarkt voorspellen dat binnen enkele jaren ook in Europa cosmetische voeding in de schappen zal liggen.

In Japan is de wellness-trend in voeding enkele jaren geleden in volle hevigheid losgebarsten. Japanse voedingsmiddelenbedrijven hebben soms een cosmetische tak en cosmeticaproducenten begeven zich op het voedingskanaal. Het resultaat: trendy 'blue berry'-drankjes voor mooie ogen, whitening-drankjes met zijde of fluweelzachte collageendrankjes van Shiseido voor een strakke huid.

Wellness-trend
Jack Stroeken doet via onderzoeksbureau Innovaction te Leiden al jaren onderzoek naar de nieuwste ontwikkelingen en de food-sector. Er zijn volgens Stroeken in het voedingskanaal wereldwijd momenteel twee grote ontwikkelingen gaande. Een ervan is de toenemende behoefte aan 'Gezondheid en veiligheid' in voeding. Hieronder vallen vegetarische producten, biologische producten en 'functional/medical food', zoals melk met extra calcium of cholesterol-verlagende margarine. Een andere ontwikkeling is de opkomst van de zogenaamde 'fitness'-voeding. "Dit noem ik ook wel de wellness-trend in voeding. Hieronder vallen de categorieën 'energy-/relaxdrinks' en 'diet/nutricial'-voeding die we ook in Nederland kennen, maar ook 'cosmetic food'. Het is een emotiegevoelige productgroep waar marketeers goed op in weten te spelen. Sommige bestanddelen in dit soort producten hebben een onderbouwde werking (aloë vera, collagenen, Q10), bij andere producten kun je je vraagtekens zetten, zoals perzikyoghurt voor een mooi huid. Ik kan me goed voorstellen dat ook in Europa voedingsproducenten cosmetic food op de markt zullen brengen."

Ondersteuning
De belangstelling voor voedingssupplementen en functional foods neemt bij consumenten toe. Veel cosmeticafabrikanten spelen daar op in en bieden inmiddels voedingssupplementen aan die een cosmetische behandeling moeten ondersteunen. Een uitgebalanceerde voeding is immers goed voor ons lichamelijk welbevinden, maar we kunnen allemaal wel iets extra's gebruiken, vooral in de strijd tegen (huid)veroudering. Met name voedingssupplementen waaraan anti-oxidanten zijn toegevoegd, spelen een belangrijke rol. Door schadelijke vrije radicalen raken huid en bindweefsels beschadigd, waardoor de huid slapper en rimpeliger wordt. Levensmiddelenfabrikant Nestlé en cosmeticaconcern L'Oreal maakten eind juni bekend gezamenlijk voedingssupplementen op de markt te brengen met een cosmetische claim. Hiervoor wordt in Frankrijk een nieuw bedrijf opgericht: Laboratoires Inneov. En Solgar Vitamins kwam onlangs met het nieuwe Hair, Skin & Nail Formula, een nieuw voedingssupplement om de conditie van haar, huid en nagels te verbeteren. Hoofdingrediënt is een organische zwavelverbinding, die veel wordt toegepast bij gewrichtsklachten. "Bijkomend voordeel is dat ook de collageen-aanmaak in de huid wordt gestimuleerd. Huid en nagels worden steviger en het haar minder futloos," aldus Belinda Lensen van Solgar Vitamins. Andere ingrediënten zijn onder meer vitamine C en zink. "Er is absoluut een markt voor cosmetische voedingssupplementen. Detaillisten krijgen veel vragen over futloos haar en broze nagels en wat daar tegen te doen is. Maar voedingssupplementen zijn een aanvulling. Een uitgebalanceerde voeding blijft natuurlijk de basis voor een gezond en mooi lichaam."

Kruisbestuiving
Het is de vraag of ook in Europa food-innovaties als collageenyoghurt en zijdedrankjes op de markt komen. Maar feit is wel dat cosmetica- en voedingsproducenten steeds vaker over de grenzen van de elkaars vakgebied heen kijken. Anti-oxidanten, zoals vitaminen, het co-enzym Q l 0 en bioactieve plantenstoffen (flavonoïden) die al heel lang worden toegepast in voedingssupplementen, duiken de laatste jaren ook op in cosmetica. Directeur Dirk jan Meijer van cosmeticaproducent Arteche Health & Beauty, die ook de ondersteunende voedingslijn Thalgo Nutricion op de markt brengt, gelooft sterk in de kruisbestuiving tussen de cosmetica- en de voedingsindustrie. "Wij zullen in de toekomst meer aandacht aan voeding gaan besteden. De verwachting is dat voeding en cosmetica elkaar in steeds grotere mate zullen ondersteunen."